دنیای وردپرس

۹ دلیلی که محصول شما را نمیخرند

معمولا در تمام سیستم های اوپن سورس یا رایگان شما به عنوان توسعه دهنده و برنامه نویس میتوانید با فروش امکانات و خدمات اضافی و یا آموزش های آن سیستم درآمد زایی نمایید ٬ وردپرس هم به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و محبوب برای توسعه دهندگان وردپرس این شرایط را فراهم کرده است که بتوانند درآمد زایی خوبی از این سیستم کسب نمایند ٬ اما امروز قرار هست با هم بررسی نماییم که چرا محصول دیجیتالی ما که عموما در دسته بندی وردپرس در یکی از شاخه های فروش افزونه وردپرس ٬ فروش قالب وردپرس یا آموزش های وردپرس قرار گرفته است ٬ فروش خیلی ضعیفی را تجربه نمایند ؟!

تا حالا به افزونه هایی مثل افزونه سئو Yoast دقت کردید که چقدر محبوب هستند ؟ چقدر سالانه فروش دارند ؟ اما شما افزونه وردپرس یا قالب وردپرسی را طراحی کردید که پس از ۲ ماه الی ۳ ماه زمان گذاشتن هنوز نتوستین اولین تجربه فروش خودتون را کسب کنید و یا مقدار خیلی اندکی فروش داشتید ؟

قائدتا در چنین شرایطی ممکن هست که ناامید بشید و کاملا بیخیال ساخت و توسعه محصول بشید و یا حتی دوباره شروع به ساخت محصول جدید نمایید که باز هم در همین چرخه کم فروشی قرار بگیرید !

من امروز ۹ دلیل را طی ۹ سوال آماده کردم که شما به عنوان برنامه نویس وردپرس قبل از شروع به ساخت اولین محصول و یا بعد از اولین شکست در ساخت محصول باید از خودتان بپرسید.

سوال اول : آیا محصول من نیاز بازار هست ؟

قبل از ساخت اولین محصول وردپرسی باید از خودتون بپرسید که آیا محصولی را که میخواهید شروع به برنامه نویسی نمایید بازار و جامعه وردپرس به آن نیاز دارد ؟ آیا خودتان نیاز به چنین محصولی دارید ؟ راه های خیلی زیادی وجود دارد که شما به این سوال پاسخ دهید ٬‌مثلا با مراجعه به مارکت های مختلف و سایت های مختلف با خواندن نظرات مشتریان و کاربران میتوانید متوجه بشوید که دقیقا دغدغه جامعه وردپرس چیست ! شما چه محصولی را میتوانید تولید نمایید که به مدیریت یک سایت وردپرسی کمک نماید تا راحت تر سایت خود را مدیریت نمایید.

پس سعی نمایید از روی احساسات تصمیم گیری نکنید ٬‌ این که در حال حاظر افزونه سئو Yoastافزونه محبوب و پر فروشی هست من هم میتوانم دقیقا عین آن بزنم صرفا هدر دادن وقت هست مگراینکه شما بتوانید ضعف های این افزونه یا افزونه های دیگری را شناسایی نمایید و در ازای آن یک محصول تولید نمایید.

اگر شما چنین اشتباهی را مرتکب شدید و صرفا از روی احساسات یک قالب وردپرس و یا یک افزونه وردپرس طراحی نمودید بهتر است این محصول را نگه دارید و تمام زحماتی را که برای ساخت آن کشیدید را هدر ندهید ٬ مجداد بررسی نمایید و با ارائه یکسری امکانات کم یاب آن را روانه بازار نمایید.

سوال دوم : آیا محصول من بازدیدکننده دارد ؟

وقتی که محصول شما پس از چند ماه تولید میشود آن را یا در وب سایت شخصی خود برای عرضه قرار میدهید یا در مارکت های مختلف فروش فایل های دیجیتالی ٬‌ سپس منتظر مینشینید که اولین فروش خود را تجربه نمایید٬ اما پس از گذشت ۱ ماه و حتی بیشتر شما هیچ فروشی نداشتید و یا فروش بسیار پایینی نسبت به زمان ساخت محصول داشتید ٬ به وجود آمدن چنین اتفاقی شاید خیلی دلسرد کننده باشد ٬‌ اما باید این سوال را از خودتان بپرسید که آیا صفحه محصول من بازدید کننده به اندازه کافی دارد ؟ دقیقا چقدر کاربر واقعی وارد صفحه محصول شده است و مجموعا چقدر بازدید واقعی از صفحه محصول انجام شد است.

شما به راحتی میتوانید به کمک ابزارهایی همچون گوگل آنالیز میزان بازدید از صفحه محصول خود را بدست بیاورید و متوجه بشوید که چرا محصول شما فروش پایینی داشته است.

حالا فرض کنید که شما به کمک ابزار گوگل آنالیز طی چند ماه ترافیک صفحه محصول خود را بدست آوردید و حالا میخواهید به کمک این داده های آماری بدست آورده متوجه بشوید که اصلا محصول شما را کسی دیده است یا نه !‌ برای درک بهتر دو مثال برای شما میزنم :‌

حالت اول : صفحه محصول شما مجموعا ۳۰۰ بازدید داشته است و در نهایت ۳۰ مشتری خرید کرده اند.

حالت دوم : صفحه محصول شما ۱۰۰۰ بازدید داشته است و در نهایت ۱ مشتری خرید کرده است.

در حالت اول نرخ تبدیل بازدید کنندگان صفحه شما به خریدار ۱۰٪ بوده است و این درصد از خرید نرخ خوب و قابل توجه ای میباشد ولی در حالت دوم نرخ تبدیل بازدیدکننده به خریدار حتی به ۱٪ هم نرسیده است !

در حالت اول جای امیدواری بسیار بالا هست ولی در حالت دوم شما باید به دنبال چاره باشید٬ چون شما ۱۰۰۰ بازدید داشته اید ولی فقط ۱ نفر حاظر شده است که محصول شما را خرید نماید که شما در این حالت باید به سراغ سوال های بعدی ما در این مقاله جواب بدهید.

سوال سوم : آیا من میدانم مخاطب صفحه محصول من چه کسی هست ؟

یکی از سوال های مهم و حیاتی که شما باید راجع به صفحه محصول خود بپرسید این هست که آیا من میدانم چه کسانی وارد صفحه محصول من شده اند ؟ این افراد دقیقا از کجا و یا از چه تبلیغی به صفحه محصول من مراجعه کرده اند ؟

در اینجا باز هم شما به کمک ابزارهای تحلیلی مثل گوگل آنالیز میتوانید رفتار مراجعه کنندگان به صفحه محصول خود را شناسایی کنید ٬ شما باید بدانید که ۱۰۰۰ بازدید از صفحه محصول شما دقیقا در چه ساعت و چه روشی ایجاد شده است ٬ جنس افرادی که وارد صفحه محصول شما شده اند چیست ؟ آیا افرادی که وارد سایت شما شده اند از تبلیغ در تلگرام وارد شده اند یا تبلیغ در یک سایت ؟

زمانی که شما به این داده ها دسترسی پیدا مینمایید آن وقت هست که با پاسخ به این سوال میتوانید یکی از راه های شخیص این که چرا از ۱۰۰۰ بازدید فقط ۱ مشتری خرید کرده است را پیدا نمایید.

برای درک بهتر و پیدانمودن پاسخ به این سوال مثالی را برای شما مطرح مینمایم که اگر ۱۰۰۰ بازدیدی که در صفحه محصول شما اتفاق افتاده باشد از تبلیغات در کانال تلگرامی باشد که صرفا افراد آن دنبال محصولات رایگان هستند و تحت هیچ شرایطی حاظر به پرداخت هزینه نیستند و از آن ۱۰۰۰ بازدید فقط و فقط ۱ نفر حاظر شده است که خرید نماید پس شما باید راه تبلیغاتی دیگری را امتحان نمایید.

سوال چهارم : آیا قیمت محصول من مناسب هست ؟

زمانی که شما میخواهید برای محصول دیجیتالی خود قیمت گذاری نمایید باید توجیهی ٬ هم برای قیمت بیش از اندازه بالا داشته باشید و توجیهی برای قیمت بسیار پایین ٬‌اگر شما یک قالب فروشگاهی وردپرس طراحی کرده باشید آن را با قیمت ۳ میلیون تومان برای فروش قرار داده باشید ممکن هست که با توجه به قیمت های حال حاظر بازار وردپرس فروش اندکی را تجربه کنید و یا همین قالب فروشگاهی وردپرس را با قیمت ۲۰۰۰ تومان قرار دهید ممکن هست که احساس بی ارزش بودن محصول شما در مغز مخاطبان نقش ببندد ٬‌ولی باز هم اگر شما قیمت استانداردی را برای محصول خود قرار دادید ولی همچنان شک دارید که ممکن هست به خاطر قیمت محصول شما فروش پایینی داشته باشد میتوانید برای مدت زمان مشخصی محصول خود را با یک درصد تخفیفی قرار دهید و نمودار رشد فروش محصول را طی آن دوره بررسی نمایید.

فقط یادتان باشد که اگر شما بازه زمانی را برای قیمت محصول خود تعریف ننمایید ممکن هست که این انجام این کار بی فایده باشد.

سوال پنجم : آیا کیفیت صفحه محصول من کاربر را جذب مینماید ؟

یکی از مشکلات بسیار بدی که بین برنامه نویسان وردپرس در مارکت ها وسایت های مختلف دیده میشود عدم زمان گذاری برای درست کردن یک صفحه زیبا و جذاب برای صفحه محصول است ٬‌ یعنی برنامه نویس وردپرس ماه ها زمان برای تولید یک افزونه کاربردی وردپرس یا یک قالب وردپرس میگذارد ولی زمان زیادی برای درست کردن یک صفحه زیبا با ارائه توضیحات کامل نمینماید به همین دلیل زمانی که مخاطب شما وارد صفحه محصول میشود با دیدن توضیحات ناقص و یک صفحه زشت از آن صفحه خارج میگردد و ممکن است که در همان لحظه با مراجعه به یک محصول دیگر حتی با امکانات ضعیف تر خرید خود را نهایی کند.

نتیجه گیری :‌ سعی نمایید خود را آن لحظه به جای مشتری بگذارید ٬‌این شمایید که میدانید محصول شما چقدر امکانات جالب و جذاب دارد و مشتری شما صرفا با دیدن توضیحات کامل و شفاف اقدام به خرید محصول شما مینماید.

سوال ششم : آیا مخاطب من قبل از خرید راه تماس سریعی دارد ؟

اگر خودتان را جای مشتری قرار دهید و وارد صفحه یک محصول بشوید و در همان لحظه نیاز داشته باشید که سوالی در رابطه با محصول بپرسید آیا میتوانید در کوتاه ترین زمان توسط یک پل ارتباطی با برنامه نویس آن محصول ارتباط برقرار نمایید ؟

زمانی که مخاطب یا مشتری شما وارد صفحه محصول شما میشود اگر شرایطی برای پرسش در مورد محصول شما وجود نداشته باشد به راحتی از صفحه شما خارج میشود حتی اگر واقعا محصول شما برای نیاز همان مشتری باشد ٬‌پس سعی کنید راه های تماسی مثل چت وگفتگوی آنلاین یا شماره تماس تلفنی را در صفحه محصول خود قرار دهید تا مشتری بتواند در کمترین زمان سوال خود را در رابطه با محصول شما بپرسد.

سوال هفتم : آیا اعتماد کافی برای مشتری ایجاد کرده ام ؟

یکی از سوالاتی که شما حتما باید برایش جواب داشته باشید این میباشد که آیا توانستید کاری را انجام دهید که صفحه محصول و توضیحات محصول شما حس اعتماد را در آن ایجاد نماید ؟

ارائه گارانتی بازگشت وجه در صورت عدم رضایت از محصول و یا ارائه دمو یا پیش نمایش از محصول و یا نصب رایگان محصول و … عواملی هستند که مخاطب شما در همان نگاه اول حساس اعتماد را در خود و محصول شما پیدا مینماید ٬‌پس سعی نمایید با ارائه راهکارهای مختلف تماما حس اعتماد را در مخاطب ایجاد نمایید مخصوصا زمانی که شما خیلی شناخته نشدید و برند شما هنوز جای نیفتاده است.

سوال هشتم : آیا محصول من مجهز به سیستم لایسنس هست ؟

عدم رعایت حق کپی رایت و کپی شدن محصول توسط دیگران مشکلیست که تمام برنامه نویسان و طراحان با آن دست و پنجه نرم میکنند ٬ ولی یکی از دلایلی که ممکن هست محصول شما فروش خوبی نداشته باشد عدم مجهز بودن به سیستم لایسنس قوی میباشد ٬‌یعنی ممکن هست که مشتری شما محصول شما را خرید نماید و در چندین وب سایت دیگر از آن استفاده نماید و یا در حالت دیگر فردی محصول شما را خریداری نمایید و با ویرایش سورس های محصول شما آن را در جای دیگری به فروش برساند.

اگر تاکنون محصول خود را مجهز به سیستم لایسنس گذاری قوی نکرده اید بهتر است این کار را انجام بدهید تا تاثیر آن را در نمودار فروش خود ببینید.

سوال نهم : آیا اصلا محصول من خریدار دارد ؟

تحقیق بازار پیش از شروع به تولید شاید حداقل برای افراد فنی مثل برنامه نویسان کار سختی باشد ٬‌اما پاسخ به این سوال تا حدودی یه سوال اول برمیگردد ٬‌زمانی که شما همه سوال های فوق را پاسخ میدهید و تک تک آن ها را تست مینمایید و راه دیگری به ذهنتان نمیرسد نباید خودتان را ببازید ٬‌باید مجددا به عقب برگردید و با روش های مختلف بررسی نمایید که آیا با اضافه نمودن امکانات بیشتر و یا تغییر در امکانات محصول میتوانید فروش خود را افزایش بدهید یا خیر ولی اگر با تحقیقاتی که انجام داده اید به این نتیجه رسیدید که زمان خود را برای ساخت محصولی گذاشته اید که بازار و جامعه وردپرس به آن نیاز ندارد بهتر است با تجربه ای که در شکست اول داشتید به سراغ ساخت محصول جدید بروید.

جمع بندی

این مقاله با توجه به بررسی دغدغه خیلی از طراحان و برنامه نویسان وردپرس نوشته شده است ٬ اگر شما هم راهی دارید که میتواند به این جامعه کمک نماید خوشحال میشوم تجربیات خود را با من و خوانندگان این مقاله درنظرات همین مطلب به اشتراک بگذارید.

مهدی خاکسار

مهدی خاکسار

موسس دنیای وردپرس و مدیر عامل شرکت طراحی وب سایت پروگ پارس /
برگزار کننده اولین همایش جی کوئری در ایران /
تدریس و آموزش وردپرس به بیش از ۱۰۰ دانشجو /
برنامه نویس در سایت codecanyon /
مجری و مشاور وب سایت های برند و سازمان های بزرگ از جمله سازمان نظام مهندسی و ...

نظر خود را ثبت نمایید :